Home > The Annual Conferences > XXXVIth conference held at Lille on the topic of “Politiques sociales en mutation : quelles opportunités et quels risques pour l'État social ?”.

Belorgey N. – Privatisation des soins : une analyse par les trajectoires des patients. In: Politiques sociales en mutation : quelles opportunités et quels risques pour l'État social ?, ed. by Fretel A., A. Bory, S. Célérier, and F. Jany-Catrice, XXXVIth conference of the “Association d'Économie Sociale”, Presses universitaires de Louvain, Louvain-la-Neuve, Belgique, 2016, p. 113-127.

À partir d'une base de données reconstituant les trajectoires sociales et sanitaires au long cours des patients d'un service de Soins de Suite et de Réadaptation (SSR) (99 personnes, 82 lieux de soins, 1548 séquences au total), on montre qu'au sein de ces trajectoires, le secteur privé lucratif se concentre sur les séquences les plus rémunératrices. D'une part, ce secteur est surreprésenté dans les prises en charge simples par rapport aux prises en charge compliquées. D'autre part, il est surreprésenté dans les « sandwichs », c'est-à-dire les séquences courtes, généralement sur la journée, enchâssées dans des séquences plus longues et plus coûteuses. L'ensemble contribue au phénomène en cours de privatisation des soins.

Abstract

This text deals with the privatisation of healthcare delivery in France. Building on the existing literature on this topic, it sheds light on a particular aspect of privatisation: the one that occurs within the healthcare trajectories of the patients. By healthcare trajectories, we mean all the healthcare services that a person receives during its lifetime. We use a small-N database (99 patients, 82 places of healthcare delivery, 1548 stages) that we built from ethnographic observations and medical files of older patients met in a particular hospital. Two mechanisms of the concentration of the for-profit sector on stages with the higher rate of return appears: the selection at early times of the trajectories of stages where the patients are easier to cure; the practice of 'sandwiches', i.e. the delivery of a highly profitable, short-term service, located in the middle of lower rate of return, longer periods of cure and care undertaken by the public sector.