Home > The Annual Conferences > XXXIVth conference held at Grenoble on the topic of “Innovations sociales, innovations économiques”.

Le Boucher C. – Des réseaux de formation réciproque devenus outils d'inclusion sociale. In: Innovations sociales, innovations économiques, ed. by Lamotte B., A. Le Roy, C. Massit, and E. Puissant, XXXIVth conference of the “Association d'Économie Sociale”, Presses universitaires de Louvain, Louvain-la-Neuve, Belgique, 2014, p. 41-56.

Dans une société des savoirs, l'enjeu est de proposer une autoformation non excluante dans des collectifs d'échanges de connaissances. L'objectif de cette communication est de comprendre quelles sont les raisons de l'investissement par les travailleurs sociaux des Réseaux d'échanges réciproques de savoirs, en prenant pour hypothèse la place de la réciprocité. L'approche méthodologique est inductive, itérative et qualitative (entretiens et documents). En revalorisant les personnes, les savoirs et la participation, les RERS proposent de nouvelles pratiques aux professionnels du travail social. La réciprocité est symétrique, ternaire et non comptabilisée. Enfin, ces échanges semblent produire de nouvelles « richesses » parfois réinvesties dans le domaine socio-économique et professionnel.

Abstract

With the advent of the society of knowledge, the issue is to propose a self-directed learning in networks of knowledge exchange which are not exclued. This communication purposes to understand the reasons of investments by social workers of the Networks of reciprocal exchange of knowledge (RERS). The assumption is to consider the place of the reciprocity. The methodological approach is inductive, iterative and qualitative (with interviews and documents). The members of RERS value person, knowledge and participation, so they suggest innovative social work practices. The reciprocity is symmetrical, ternary and incomputable. Finally, this exchange seams to produce new wealth, which is sometimes reinvested in the socio-economic and professional fields.