Home > The Annual Conferences > XXXIth conference held at Paris on the topic of “Crise, inégalités et pauvretés”.

Gallois F. – Crise de l’aide à domicile : une analyse en termes de régimes de prix. In: Crise, inégalités et pauvretés, ed. by Kerleau M., S. Laguérodie, and J-L. Outin, XXXIth conference of the “Association d'Économie Sociale”, Presses universitaires de Louvain, Louvain-la-Neuve, Belgique, 2011, p. 485-499.

Les services à la personne sont supposés constituer un secteur unifié et en développement, mais les structures d’aide à domicile autorisées font face à une crise. On l’explique avec une approche en termes de régimes de prix. Cette crise apparaît comme due à la concurrence entre les quatre régimes de prix du secteur, et être renforcée par les modalités de financement de la dépendance.

Abstract

In France, lifestyle and home care services are deemed to be an expending unique sector. However, providers of the sub-sector of home care organised along the procedure of medico-social authorization are in disarray. I explain this phenomenon with an approach in term of "prices regimes". I show that the origin of this crisis is the competition between the four regimes of prices existing in the sector, reinforced by the vouchers system for home care.