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   The French “Association d’Économie Sociale”
Home > The Annual Conferences > XXXth conference held at Charleroi on the topic of “Transformations et innovations économiques et sociales en Europe : quelles sorties de crise ? Regards interdisciplinaires”.

Melnik E., F. Petrella, and N. Richez-Battesti – Satisfaction au travail et qualité de l’emploi dans le secteur des services en France. In: Transformations et innovations économiques et sociales en Europe : quelles sorties de crise ? Regards interdisciplinaires, ed. by Degrave F., D. Desmette, É. Mangez, M. Nyssens, and P. Reman, XXXth conference of the “Association d'Économie Sociale”, Presses universitaires de Louvain, vol. 2, Louvain-la-Neuve, Belgique, 2010, p. 315-333.

Résumé

Cette étude s’intéresse à la qualité de l’emploi, sous l’angle des caractéristiques des emplois et la qualité du management, en tant que déterminant de la satisfaction au travail dans le secteur des services en France. Nous montrons que l’indicateur de la qualité de management, ainsi que le niveau de salaire et l’environnement au travail sont fortement et positivement associés à la satisfaction globale dans l’emploi. Cependant, bien que les organisations à but non lucratif présentent des scores de l’indicateur de la qualité de management moins élevés que ceux des secteurs marchand et public, le fait de travailler dans une organisation de ce type est positivement associé à la satisfaction globale dans l’emploi.

Abstract

We use the employee-employer matched data from the French survey “Families and Employers 2004-2005” to study the workers’ satisfaction in the service sector. In this study, the job quality is assessed at the establishment’s level as a bundle of “good” practices of human resources’ management through the job quality index. This index is treated as an endogenous variable depending on some organizational characteristics. The OLS estimates tend to underestimate its effects on the overall job satisfaction, while statistical tests justify accounting for endogeneity. We show that the job quality index is strongly and positively associated with the workers’ overall workplace satisfaction. Workplace overall satisfaction is found to be strongly associated with wage and individuals’ perceptions about work environment. Finally, working in nonprofits is positively associated with the greater overall job satisfaction.

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